Måske skal du og din virksomhed have nyt logo.
Måske overvejer du endda undertegnede som din fremtidige logo designer, og måske er du derfor havnet i denne artikel om de 8 logo typer, så du nærmere kan overveje de grafiske muligheder.
Læs med, bliv inspireret og måske er du – når du har nået bundet af dette indlæg, blevet lidt klogere på, hvilken type logo der vil klæde din virksomhed.
Men husk – bare fordi at en type logo passer godt til én virksomhed, så er det ikke sikkert at den passer godt til din. Der er nemlig mange elementer der skal tænkes ind i et godt logo; branche, bomærke (grafisk symbol) , firmanavn, skrifttype og farver.
Ordmærke (Wordmark)
Engang imellem kan det være svært at finde den rette grafiske symbolik i forbindelse med logodesign, og i nogle brancher er symbolikken så udvandet, at det er bedre helt at holde sig fra det.
Her kommer et ordmærke i stedet til sin ret, og man skal bestemt ikke se et ordmærke som en sekundærløsning i forhold til en logo-løsning med både bomærke og navn.
Et ordmærke kan være en særdeles stærk og stilren løsning. Tænk blandt andet på Vestas, Danfoss, Dagrofa m.v.
Ordmærket som logo kan enten være en modificeret eksisterende skrifttype, eller det kan være skrift udviklet til formålet.
(Eksempel på ordmærke logoer jeg har designet til Spitz og Oliver & Co)
Monogram
Har virksomheden et langt firmanavn – måske med flere ord eller navne? Så er et monogram det oplagte valg.
Tænk blandt andet på streamingplatformen Home Box Office. Hvem tænker du måske? Jo, dem der er bedre kendt som HBO.
Eller for at gå helt ud i ekstremerne; National Aeronautics and Space Administration – bedre kendt som NASA. Tænk hvis man som medarbejder i receptionen skulle sige det hvergang telefonen ringede…
Et monogram er en løsning indenfor logoer der kan bruges på forskellige måder. Monogrammet kan både stå helt alene og bruges som virksomhedens logo og kaldenavn, men et monogram kan også bruges i kombination med firmanavnet.
(Eksempler monogram logoer jeg har designet til Hede Entreprise og AM Advokater)
Bogstavmærke (Lettermark)
Et bogstavmærke minder meget om et monogram, for kernen i denne logo type er – ligesom i et monogram, bogstaver.
Bogstavmærket indeholder dog kun ét bogstav, hvor monogrammet som bekendt indeholder flere.
Har man eksempelvis et langt firmanavn der kun består af ét ord, så kan der være tilfælde hvor det kan knibe med pladsen ift. logoet (headeren på en hjemmeside, en kuglepen m.v.). Her kan bogstavmærket være med til at sikre at man bevarer brand awareness.
(Eksempler på bogstavmærker jeg har designet til ENAQ og Projektkooperativet)
Maskot logo
Et maskot logo er ikke så udbredt herhjemme, men det bliver til tider brugt indenfor sport, legetøj, slik m.v.
Maskot logoet er kendetegnet ved at være en illustreret karakter, som repræsenterer virksomheden og som man typisk bygger et univers op omkring.
Det kan både være en tegning af en person, et dyr eller en anden ikke-menneskelig figur, som så har fået menneskelige egenskaber.
Herhjemme er BR’s logo med fætter BR et kendt eksempel, og kigger man mod udlandet er der logoer som for eksempelvis KFC med oberst Sanders i front eller Michelin med deres Michelin-mand.
Ikon logoet (Pictorial mark)
Et ikon logo er et bomærke bestående af en genkendelig figur.
I mange tilfælde fungerer et ikon logo som en kombination med ikonet og firmanavnet, men nogle brands vælger kun at bruge ikonet som logo – uden at firmanavnet bliver vist i sammenhængen. Her er det oplagt at referere til store brands som eksempelvis Apple og Shell.
Denne løsning gør den visuelle branding ekstrem nem, for ikonet vil nemt kunne tilpasses diverse medier, og der vil være god synlighed i alle størrelser.
Hvis man vælger udelukkende at bruge et ikon (uden firmanavn), kan man risikere at publikummet er i tvivl om afsenderens navn, hvis ikke brandet er kendt nok. Det kræver i så fald at firmanavnet er nævnt flittigt andre steder i markedsføringen.
(Eksempler på ikon logoer jeg har designet til Eagle94 (US) og Foresta)
Abstrakt logo
Hvor et ikon logo er en figur der er nem at opfatte og relatere til, så er det abstrakte logo i stedet et symbol, der ikke nødvendigvis ligner et konkret objekt eller en genkendelig figur.
Et abstrakt logo er en unikt, tidløs og fleksibel løsning der typisk er designet ud fra følelser, værdier, handling, en proces eller noget helt femte.
På vores breddegrader kan man nævne danske logoer som eksempelvis Grundfos eller Coloplast, og kigger man mod udlandet er der blandt andet Pepsi, Slack m.v.
(Eksempler på abstrakte logoer jeg har designet til MediComm (FR) og Astrax (US))
Emblem logo
Et emblem logo har ofte karakteristik af et skjold, det har sine rødder i gamle våbenmærker og er ofte langt mere detaljerede end andre typer af logoer.
Emblem logoet adskiller sig fra andre typer af logoer, ved at have tekst/firmanavn inde i selve figuren, hvor mere moderne logoer har en minimalistisk figur og firmanavn adskilt fra hinanden.
Det er en relativ sjælden løsning indenfor logoer. Faktisk så sjælden, at jeg som logo designer med mange års virke, endnu har til gode at lave et.
Som eksempler på kendte emblem logoer, kan der nævnes Harley Davidson og Starbucks og kigger man her i Danmark, så er der blandt andet Jensens Bøfhus og Arla.
Udover de ovennævnte virksomheder, er emblem logoer også hyppigt brugt i sportsverden.
Kombinationslogo
Kombinationslogoet er klart det mest udbredte – og populære.
Det er et bomærke kombineret med firmanavnet, og det er løsningen der sikrer, at man som modtager aldrig er i tvivl om hvem afsenderen er.
Denne logo-løsning er fleksibel, da opstillingen kan være vidt forskellig fra brand til brand.
I de fleste tilfælde ser man først bomærket med firmanavnet til højre for, men i flere tilfælde ser man også firmanavnet stå først.
Der er også mulighed for at have firmanavnet under bomærket, så man opnår en mere kvadratisk eller pyramideformet løsning, og en del brands har endda to opstillinger af deres logo, så man opnår størst mulig fleksibilitet i den visuelle branding.
Kombinationslogoets bomærke kan både være et bogstavmærke, et monogram, en maskot, et ikon eller et abstrakt symbol.
(Eksempler på kombinationslogoer jeg har designet for diverse virksomheder)
Hvilken type logo passer til din virksomhed?
Der er et hav af muligheder indenfor logodesign. Jeg håber at ovenstående har været med til at give dig en indsigt i mulighederne, og at det derfra er med til at indsnævre feltet en smule.
Husk at dit fremtidige logo skal fungere godt både online og på tryk – og i stort og lille format. Med det in mente, vil det måske være nemmere at overveje hvilken type logo der passer til din virksomhed.
Hvis du har brug for professionel hjælp til design af logo, så står jeg naturligvis til rådighed.
Tak fordi du læste med :).