
Til overskriften: “Er minimalistisk logo altid det bedste valg?”, vil jeg allerede nu svare klart ja! Men bliv lige hængende og hør hvorfor, for der er nogle helt klare årsager.
Måske er du som læser ved at lave dit logo selv – eller måske går du med overvejelser om at hyre en professionel designer. Uanset hvad, så har du helt sikkert haft nogle tanker omkring designet, og i dette indlæg kan du blive lidt klogere på hvorfor der skal “skæres helt ind til benet”, når et nyt logo skal se dagens lys.
Lidt om mit arbejde som logo designer
Størstedelen af mit arbejdstid her hos Vektropol, er uden tvivl brugt som professionel logo designer for virksomheder. Faktisk udgør det hele 70% af mit arbejde, og kunderne er alt fra iværksættere med blod på tanden, til store virksomheder der har brug for en opdatering af et ældre logo.
Når jeg før i tiden (for år tilbage) modtog forespørgsler omkring logodesign, så var det som oftest med beskeden om at jeg havde frie hænder til opgaven. Det er altid rart for en logo designer som mig, men siden da er AI kommet til og den generelle tilgængelighed af eksempler på logoer er vokset betragteligt, og det har ændret på de henvendelser jeg ofte får.
For rigtig mange iværksættere og virksomheder, starter logo-rejsen i dag med egne skitser, idéer og ofte akkompagneret med AI logo-eksempler. Tilgængeligheden af eksempler på internettet gør jo trods alt, at det er let for en ikke-designer, at finde inspiration online
Ofte får jeg henvendelser med spørgsmål som; “Kan du tegne dette op i vektorgrafik?”, “Kan du gøre dette bedre?” eller “Kan du tage udgangspunkt i dette?”.
Fra kompleksitet til enkelthed
De eksempler og idéer jeg får tilsendt, er ofte relativt komplekse i designet. Der kan være mange detaljer såsom flere elementer, figurer, streger, farver m.v. – og måske krydret med virksomhedens slogan under firmanavnet.
Ved første øjekast kan kompleksitet måske fungere, fordi man som virksomhedsejer bliver begejstret over, at netop det design illustrerer virksomheds virke, service eller produkt.
Men der er flere væsentlige ting man skal være meget opmærksom på, når man er i markedet efter det rigtige logo til virksomheden.
Et logo skal kunne huskes
Vi mennesker bliver mødt af en ekstrem mængde af visuelle indtryk på daglig plan, og vi kan naturligvis ikke huske det hele.
Når man arbejder med logodesign, er det vigtigt at skære så meget unødigt fra, for netop at maksimere sandsynligheden for, at et logo ubesværet kan fremkaldes fra hukommelsen. Hvis man opnår det, så er man kommet meget langt.
Forestil dig hvis Nikes logo eksempelvis var en illustration af en sko med detaljer som syninger, snørebånd og stafferinger. Måske ville du kunne huske at Nikes logo var en sko, men de dybere detaljer er vores hjerne ikke i stand til at lagre.
Når logodesign bliver for komplekst, går det udover genkendeligheden. Vores hjerner vil ganske enkelt ikke kunne genkalde det.
Synlighed og fleksibilitet i logodesign
En anden og meget væsentlig årsag til at et logo skal være enkelt og minimalistisk, er at det skal bevare sin synlighed og sit udtryk – uanset størrelsen.
Et logo kan figurere på et hav af forskellige produkter – både i trykt format og online. Alle detaljer skal være lige så synlige på et stort skilt, som på en kuglepen.
Logoets detaljer skal også være synlige i headeren på en hjemmeside – uanset om man ser den på PC eller på mobil, og så er der jo også det lille profilbillede på sociale medier, hvor det i den grad er vigtigt at ens brand er tydeligt, så publikum kan afkode din virksomhed som afsender.
Med minimalistisk logodesign får man optimeret synligheden uanset størrelsen, og det giver samtidig langt større fleksibilitet i den daglige brug af logoet. Det vil ganske enkelt være lettere at bruge.
(Eksempler på logo designs / Copyright 2025 Vektropol)
Konklusion
Et minimalistisk logo er ikke bare det bedste valg, det er det eneste rigtige – uanset hvilken type virksomhed eller organisation der er tale om.
Med et enkelt design opnår du;
- Optimal synlighed ved alle størrelser
- Fleksibilitet
- Nemmere implementering
- Større genkendelighed
Hvis du vil lave et logo selv, så start med at lave diverse udkast og skitser. Derefter skærer du alt det unødige fra, så du til sidst har noget der er så enkelt, at du kan tegne det nogenlunde i hånden fra hukommelsen. Så er du allerede nået langt ;).
Hvis du derimod vil have en professionel logo designer på opgaven, så hører jeg naturligvis gerne fra dig.
Tak fordi du læste med!
8 logo typer og deres unikke fordele
