Vektropol logo sort
  • Logodesign
  • Webdesign
  • Visuel identitet
  • Grafisk design
  • Cases
  • Om
    • Om Vektropol
    • Blog
    • Handelsbetingelser
    • Privatlivspolitik
Kontakt mig

Er minimalistisk logodesign altid det bedste valg?

23. januar 2025
Image
Forfatter på bloggen Christian Cortsen
Af Christian Cortsen
Jeg er grafisk designer og webdesigner, indehaver af det grafiske bureau Vektropol og forfatter her på bloggen.
Opret forbindelse med mig på LinkedIn

Til overskriften: “Er minimalistisk logo altid det bedste valg?”, vil jeg allerede nu svare klart ja! Men bliv lige hængende og hør hvorfor, for der er nogle helt klare årsager.

Måske er du som læser ved at lave dit logo selv – eller måske går du med overvejelser om at hyre en professionel designer. Uanset hvad, så har du helt sikkert haft nogle tanker omkring designet, og i dette indlæg kan du blive lidt klogere på hvorfor der skal “skæres helt ind til benet”, når et nyt logo skal se dagens lys.

Lidt om mit arbejde som logo designer

Størstedelen af mit arbejdstid her hos Vektropol, er uden tvivl brugt som professionel logo designer for virksomheder. Faktisk udgør det hele 70% af mit arbejde, og kunderne er alt fra iværksættere med blod på tanden, til store virksomheder der har brug for en opdatering af et ældre logo.

Når jeg før i tiden (for år tilbage) modtog forespørgsler omkring logodesign, så var det som oftest med beskeden om at jeg havde frie hænder til opgaven. Det er altid rart for en logo designer som mig, men siden da er AI kommet til og den generelle tilgængelighed af eksempler på logoer er vokset betragteligt, og det har ændret på de henvendelser jeg ofte får.

For rigtig mange iværksættere og virksomheder, starter logo-rejsen i dag med egne skitser, idéer og ofte akkompagneret med AI logo-eksempler. Tilgængeligheden af eksempler på internettet gør jo trods alt, at det er let for en ikke-designer, at finde inspiration online

Ofte får jeg henvendelser med spørgsmål som; “Kan du tegne dette op i vektorgrafik?”, “Kan du gøre dette bedre?” eller “Kan du tage udgangspunkt i dette?”.

Fra kompleksitet til enkelthed

De eksempler og idéer jeg får tilsendt, er ofte relativt komplekse i designet. Der kan være mange detaljer såsom flere elementer, figurer, streger, farver m.v. – og måske krydret med virksomhedens slogan under firmanavnet.

Ved første øjekast kan kompleksitet måske fungere, fordi man som virksomhedsejer bliver begejstret over, at netop det design illustrerer virksomheds virke, service eller produkt.

Men der er flere væsentlige ting man skal være meget opmærksom på, når man er i markedet efter det rigtige logo til virksomheden.

Et logo skal kunne huskes

Vi mennesker bliver mødt af en ekstrem mængde af visuelle indtryk på daglig plan, og vi kan naturligvis ikke huske det hele.

Når man arbejder med logodesign, er det vigtigt at skære så meget unødigt fra, for netop at maksimere sandsynligheden for, at et logo ubesværet kan fremkaldes fra hukommelsen. Hvis man opnår det, så er man kommet meget langt.

Forestil dig hvis Nikes logo eksempelvis var en illustration af en sko med detaljer som syninger, snørebånd og stafferinger. Måske ville du kunne huske at Nikes logo var en sko, men de dybere detaljer er vores hjerne ikke i stand til at lagre.

Når logodesign bliver for komplekst, går det udover genkendeligheden. Vores hjerner vil ganske enkelt ikke kunne genkalde det.

Synlighed og fleksibilitet i logodesign

En anden og meget væsentlig årsag til at et logo skal være enkelt og minimalistisk, er at det skal bevare sin synlighed og sit udtryk – uanset størrelsen.

Et logo kan figurere på et hav af forskellige produkter – både i trykt format og online. Alle detaljer skal være lige så synlige på et stort skilt, som på en kuglepen.

Logoets detaljer skal også være synlige i headeren på en hjemmeside – uanset om man ser den på PC eller på mobil, og så er der jo også det lille profilbillede på sociale medier, hvor det i den grad er vigtigt at ens brand er tydeligt, så publikum kan afkode din virksomhed som afsender.

Med minimalistisk logodesign får man optimeret synligheden uanset størrelsen, og det giver samtidig langt større fleksibilitet i den daglige brug af logoet. Det vil ganske enkelt være lettere at bruge.

Eksempler på minimalistisk logo design
(Eksempler på logo designs / Copyright 2025 Vektropol)

Konklusion

Et minimalistisk logo er ikke bare det bedste valg, det er det eneste rigtige – uanset hvilken type virksomhed eller organisation der er tale om.

Med et enkelt design opnår du;

  • Optimal synlighed ved alle størrelser
  • Fleksibilitet
  • Nemmere implementering
  • Større genkendelighed

Hvis du vil lave et logo selv, så start med at lave diverse udkast og skitser. Derefter skærer du alt det unødige fra, så du til sidst har noget der er så enkelt, at du kan tegne det nogenlunde i hånden fra hukommelsen. Så er du allerede nået langt ;).

Hvis du derimod vil have en professionel logo designer på opgaven, så hører jeg naturligvis gerne fra dig.

Tak fordi du læste med!

Se alle indlæg
Gå til forsiden
Featured image for “8 logo typer og deres unikke fordele”

8 logo typer og deres unikke fordele

Måske skal du og din virksomhed have nyt logo. Måske overvejer du endda undertegnede som din fremtidige logo designer, og…
Featured image for “Er minimalistisk logodesign altid det bedste valg?”

Er minimalistisk logodesign altid det bedste valg?

Til overskriften: “Er minimalistisk logo altid det bedste valg?”, vil jeg allerede nu svare klart ja! Men bliv lige hængende…
Featured image for “Logo design: Vejen til at tiltrække og fastholde kunder”

Logo design: Vejen til at tiltrække og fastholde kunder

Forestil dig, at du har åbnet din første virksomhed. Du er klar over, at et fængende og mindeværdigt logo design…
Vektropol logo
Vektropol er et grafisk bureau beliggende midt på Sjælland. Et bureau der tilbyder grafisk design til virksomheder der er bevidste om deres visuelle fremtoning.

Services


  • Logodesign
  • Webdesign
  • Visuel identitet
  • Grafisk design
  • Firmalogo

Info


  • Cases
  • Om Vektropol
  • Blog
  • Handelsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Kontakt

Kontakt


Vektropol
Merianhaven 8
4330 Hvalsø

(+45) 25 34 27 72
info@vektropol.dk

© Copyright 2025 | Vektropol

Trustpilot logo

CVR 31391237

Vektropol logo hvid
  • Logodesign
  • Webdesign
  • Visuel identitet
  • Grafisk design
  • Cases
  • Om Vektropol
  • Blog
  • Kontakt

(+45) 25 34 27 72
info@vektropol.dk
Vektropol bruger cookies
Vektropol bruger cookies for at optimere browseroplevelsen og for at vise målrettede annoncer. Hvis du accepterer, giver du lov til at Vektropol kan behandle din data vedrørende dit besøg på denne hjemmeside.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrér tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Indstillinger
{title} {title} {title}