Hvordan laver man et logo?

Af Christian Cortsen | 06/04/2021

At få designet et professionelt og unikt logo, kan for mange iværksættere være en bekostelig affære. Her hos Vektropol designer vi en del logoer hvert år, og det sker desværre engang imellem, at en kunde takker nej til vores tilbud på logodesign, fordi prisen bliver for dyr.

Det tager tid at designe det gode logo – der skal researches, den gode idé skal findes frem, der skal tegnes skitser, vælges farver og skrifttyper og meget mere. Men hvad nu hvis du selv kunne designe dit logo – gratis eller for meget få midler? Læs med og bliv klogere…

Hvordan laver man et logo selv – de første trin

Inden man har et færdigt logo der er klart til brug, er der flere trin som man bør igennem. For selvom man måske har en fantastisk idé på nethinden, er det ikke altid at den fungerer, når den bliver nedfældet på papir eller på skærm.

Til en start vil det være en idé at beslutte sig for hvilken type logo man ønsker. Skal det være ren tekst, skal det indeholde et grafisk element – et såkaldt bomærke, skal det være et emblem eller noget helt fjerde.

  1. Lav en brainstorm med idéer på et stykke papir.
    Hvad er definitionen af din virksomhed? Tegn, skriv, skitsér og se hvad der virker og ikke virker. Hvis du ønsker et logo der indeholder et bomærke, så tænk over hvad der kunne symbolisere din virksomhed. Husk at selvom du murer, behøver du ikke lave en tegning af en murerske og mursten. Det har alle de andre, og det er langt fra særlig originalt, og det vil ikke øge genkendeligheden af din virksomhed. En idé kunne være at lave bomærke ud fra den vigtigste værdi eller den største styrke i virksomheden (god service, kvalitet m.v.).
  2. Få inspiration
    Har du brug for inspiration, er der masser af steder på nettet hvor man kan finde idéer – eksempelvis Pinterest.
  3. Tjek konkurrenterne
    Hvad gør konkurrenterne? Ikke fordi du skal lade dig inspirere af dem – nej tværtimod, du skal derimod skille dig ud fra dem.
  4. Find skrifttyper og farve(r)
    Find en passende skrifttype til virksomhedens navn – med mindre du selv vil designe bogstaverne, og find herefter passende farver. Hvis ikke du vil bruge penge på skrifttyper, kan du med fordel finde et hav af gratis skrifttyper på Google Fonts.
  5. Design dit logo
    Nu har du idéer, skitser, skrifttype og farver, så nu er tiden inde til at få designet det endelige logo. Se mulighederne for betalte og gratis løsninger nedenfor.

Sådan laver du et logo – de betalte muligheder

Hvis ikke der er økonomisk råderum, til at få en grafisk designer til at lave logoet, så er der flere muligheder hvis man har lidt kreativ snilde. Her ser vi på de betalte muligheder.

  • Adobe Illustrator
    Illustrator er programmet som stort set alle professionelle grafiske designere bruger, til at lave logodesign. I Illustrator arbejder man med vektorgrafik, og det betyder at man får et logo som kan skaleres op og ned – uden kvalitetstab. Adobe Illustrator er dog langt fra gratis (abonnement), og det er ikke et program man lærer at mestre på en formiddag… eller på en uge… eller på… (you get the point).
  • Affinity Designer
    Et alternativ til Illustrator. Affinity Designer er blevet mere kendt de senere år – nok mest da det kan købes langt billigere end Illustrator. Det kan stort set det samme, men Illustrator har dog et par esser i ærmet som Affinity ikke har.
  • CorelDRAW
    Endnu et alternativ, og en spiller der har været på markedet siden 1989. CorelDRAW gør som Affinity og kører med fast pris i modsætning til Adobes abonnementsform. CorelDRAW var engang markedsledende, men er røget noget i baggrunden grundet mindre programudvikling. Der er dog stadig en del der sværger til CorelDRAW.
  • Gravit Designer Pro
    Gravit Designer findes i både en gratis og en betalt version. I gratis version er der begrænsede muligheder, og derfor vil jeg anbefale den betalte version. Gravit Designer Pro kan en del, men har bestemt også sine mangler, men kan man leve med det, så er programmet til gengæld billigt – i skrivende stund kr. 345,- pr. år!

Sådan laver du et logo – de gratis og næsten gratis muligheder

Hvis det skal være ultra billigt, og i bedste fald gratis, så er der en hel del muligheder. Disse muligheder har dog det tilfælles, at det aldrig bliver synderlig originalt. Det betyder at du med en vis sandsynlighed vil opdage, at andre bruger det samme logo. Det kan være fint for nogen, hvis behovet bare er, at man har noget blikfang at hænge sin virksomhed op på. Det skal samtidig siges, at flere af de nedenstående muligheder ikke tilbyder vektorgrafik, så hvis du skal have dit logo på tryk, så vil det give udfordringer.

  • Wix Logo Maker
    Hos Wix kan man lave et logo “gratis”. De stiller en masse ikoner, skrifttyper, farver og effekter til rådighed, og så er det bare at udforske og udvælge. Kan man nøjes med et logo i lav opløsning – eksempelvis til en hjemmeside, så er det gratis, men vil man have filer i høj opløsning og vektorgrafik, så skal man betale. Se mere på Wix Logo Maker.
  • Looka
    En nem og overskuelig side med et stort udvalg af designs og muligheder. Om mulighederne så er pæne og lever op til forventningerne om et professionelt logo, må være op til den enkelte at vurdere :). I første omgang ser det gratis ud, men det er lige indtil man er tilfreds med sit design og vil downloade. Prisen hos Looka ligger i skrivende stund på $65 inkl. alle nødvendige filer.
  • DesignEvo
    Her er der faktisk mulighed for at få et helt gratis logo, men kun i en opløsning på 300px. Det rækker lige nøjagtig til en hjemmeside og en e-mail signatur, og så ikke meget mere. Vil man have mere end det, skal der betales ved kasse 1. Prisen hos DesignEvo ligger i skrivende stund på $50 inkl. alle nødvendige filer.

Konklusionen på de “gratis” muligheder

Der findes et hav af lignende løsninger som ovenstående, og som du nok har indset, så kører de alle efter stort set samme model. Det er gratis at komme igang, og i nogle tilfælde at downloade efter laveste fællesnævner, men vil du have mere end det, så koster det.

Som et lille forsøg, har jeg prøvet de 3 ovenstående løsninger, og ja – man kan få et brugbart logo, men der er langt – meget langt op til noget der er originalt, professionelt og brand-værdigt. Men hvis ikke behovet er stort, og man ikke har planer om at skabe et decideret brand og få virksomheden til at vokse, så kan det være en brugbar løsning.

Forskellen på at gøre det selv, og at få en professionel til det

I ovenstående har du fået svar på hvordan laver du selv kan lave et logo, og hvad er så forskellen på det – og at gribe dybt i lommen og få en professionel til at lave et logo? Én af forskellene er – som så meget andet arbejde, at grafisk design er et håndværk, hvor den der sidder med pennen, har årevis af erfaring med former, symbolik, typografi, farvernes betydning, virkemidler og ikke mindst en stor erfaring med eksempelvis Adobe Illustrator.

Det gode logodesign tager tid, og det skal tage tid, for man skal ramme noget unikt der giver en virksomhed en identitet. Og tid koster penge – ligesom i alle andre brancher. Vil du have større indsigt i hvad arbejdet med et logo indebærer og hvordan man som professionel laver et logo, så læs mit indlæg: Pris på logo design – kan det virkelig passe?

Har ovenstående givet dig mere sved på panden – end blod på tanden, så se på mulighederne her for et firmalogo til din virksomhed.