Vektropol logo sort
  • Logodesign
  • Webdesign
  • Visuel identitet
  • Grafisk design
  • Cases
  • Om
    • Om Vektropol
    • Blog
    • Handelsbetingelser
    • Privatlivspolitik
Kontakt mig

Bomærke – det genkendelige grafiske symbol

18. oktober 2021
Apple bomærke
Forfatter på bloggen Christian Cortsen
Af Christian Cortsen
Jeg er grafisk designer og webdesigner, indehaver af det grafiske bureau Vektropol og forfatter her på bloggen.
Opret forbindelse med mig på LinkedIn

Bomærke – det der genkendelige, unikke og oftest enkle grafiske symbol, som i mange tilfælde pryder et logo. Det er det symbol som i forbindelse med branding ofte kan stå alene, som folk husker og tillægger en værdi – og til tider også en følelse.

Bomærket falder fint i tråd med ordsproget: “et billede siger mere end 1.000 ord”, for blandt de store brands rundt omkring i verden som bruger et bomærke i deres logo, der vil dette grafiske element, være nok til at beskrive både afsender, produkt eller service, værdier, følelser, tilgængelighed og meget mere.

Hvad er et bomærke?

Som beskrevet ovenfor, er bomærket det grafiske symbol der ofte figurerer i et professionelt logodesign. Det giver blikfang, det øger genkendeligheden og det er medvirkende til at skabe et brand – fremfor “bare en virksomhed”.

I nogle tilfælde er bomærket en illustration af det virksomheden laver. Dette ses blandt andet ofte hos håndværksvirksomheder, men det kan også være et abstrakt og unikt symbol, eller et mærke der er lavet ud fra et eller flere bogstaver i navnet.

Hos de store brands, kan bomærket stå alene og stadig vidne om hvem afsenderen er, og modtageren vil ofte tillægge værdier og følelser grundet oplevelser med brandet. Det kan være Apples æble, Nikes swoosh, Adidas striber, Nettos hund, Mærsk’s stjerne m.v.

Jo mere enkelt et bomærke er, jo nemmere forplanter det sig i folks hukommelse.

Bomærkets historie

Bomærket blev oprindeligt ikke opfundet til brug i logoer – historien går langt længere tilbage. Det er gennem tiderne blevet brugt til at illustrere trosretninger (tænk korset), køn (mars og venus symbolerne), ting og elementer, erhverv og meget mere.

I gamle dage var det heller ikke ualmindeligt, at bomærker prydede huse – og derfor er det også blevet kaldt for et ejendomsmærke.

Keltere og vikinger var også flittige til at lave symbolik med bomærker, som stadig den dag i dag er populære, og som både dengang og nu bliver tillagt dybere mening. Der kan også nævnes runer, våbenskjold m.v.

Eksempler på kendte bomærker

Mange af de store brands har med stor succes brugt bomærker. Fra de meget enkle hos blandt andet Facebook, Mastercard m.v. til de mere komplicerede hos blandt andet Starbucks og Lacoste.

Som det også tydeligt ses, så er de store brands logoer sjældent en illustration af det de laver. Der er ikke den store sammenhæng mellem tøj og Lacostes krokodille. Eller mellem Shells muslingeskal og brændstof. Deres logoer er i stedet designet ud fra andre idéer. Eksempelvis er Nikes logo (the Swoosh) en illustration af bevægelse. Krokodillen blev bomærket hos Lacoste, da grundlæggeren René Lacostes kælenavn var “The Crocodile”.

Eksempler på kendte logoer

Eksempler på kendte logoer

Virksomhedens personlige varemærke

Et bomærke beskrives vel bedst som virksomhedens personlige varemærke. At udvikle dette varemærke, er en spændende proces hvor mange forskellige idéer kan komme på bordet.

Skal man fokusere på at lave et grafisk symbol ud fra forbogstavet/forbogstaverne i virksomhedens navn? Skal man i stedet udarbejde noget ud fra virksomhedens værdier eller særlige kendetegn? Skal det være noget der beskriver produkt eller service, eller noget helt fjerde.

Uanset hvilken vej man går i forhold til bomærke/varemærke, så skal man lige huske at tjekke om det er brugt før. Man skal nemlig helst ikke risikere et sagsanlæg, fordi man mere eller mindre ubevidst er kommet til at benytte en anden virksomheds logo. En logo designer har som regel godt styr på at søge i diverse databaser, og ikke mindst kan få hjælp til at søge i registrerede varemærker.

Få hjælp til et unikt logo her

Jeg er professionel logo designer med mere end 15 års erfaring, og hvis ovenstående er lige det du leder efter, så er der masser af eksempler på design af logo her på hjemmesiden.

Se alle indlæg
Gå til forsiden
Featured image for “8 logo typer og deres unikke fordele”

8 logo typer og deres unikke fordele

Måske skal du og din virksomhed have nyt logo. Måske overvejer du endda undertegnede som din fremtidige logo designer, og…
Featured image for “Er minimalistisk logodesign altid det bedste valg?”

Er minimalistisk logodesign altid det bedste valg?

Til overskriften: “Er minimalistisk logo altid det bedste valg?”, vil jeg allerede nu svare klart ja! Men bliv lige hængende…
Featured image for “Logo design: Vejen til at tiltrække og fastholde kunder”

Logo design: Vejen til at tiltrække og fastholde kunder

Forestil dig, at du har åbnet din første virksomhed. Du er klar over, at et fængende og mindeværdigt logo design…
Vektropol logo
Vektropol er et grafisk bureau beliggende midt på Sjælland. Et bureau der tilbyder grafisk design til virksomheder der er bevidste om deres visuelle fremtoning.

Services


  • Logodesign
  • Webdesign
  • Visuel identitet
  • Grafisk design
  • Firmalogo

Info


  • Cases
  • Om Vektropol
  • Blog
  • Handelsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Kontakt

Kontakt


Vektropol
Merianhaven 8
4330 Hvalsø

(+45) 25 34 27 72
info@vektropol.dk

© Copyright 2025 | Vektropol

Trustpilot logo

CVR 31391237

Vektropol logo hvid
  • Logodesign
  • Webdesign
  • Visuel identitet
  • Grafisk design
  • Cases
  • Om Vektropol
  • Blog
  • Kontakt

(+45) 25 34 27 72
info@vektropol.dk
Vektropol bruger cookies
Vektropol bruger cookies for at optimere browseroplevelsen og for at vise målrettede annoncer. Hvis du accepterer, giver du lov til at Vektropol kan behandle din data vedrørende dit besøg på denne hjemmeside.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrér tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Indstillinger
{title} {title} {title}