Vektropol logo
  • Services
    • Webdesign
    • Logodesign
    • Grafisk design
    • Visuel identitet
    • Designmanual
  • Cases
  • Om
    • Om Vektropol
    • Privatlivspolitik
    • Kontakt
  • Blog
Kontakt mig
Vektropol logo

Bomærke – det genkendelige grafiske symbol

18. oktober 2021
Forfatter på bloggen Christian Cortsen
Af Christian Cortsen
Indehaver af Vektropol og forfatter på bloggen.
Opret forbindelse med mig på LinkedIn

Bomærke – det der genkendelige, unikke og oftest enkle grafiske symbol, som i mange tilfælde pryder et logo. Det er det symbol som i forbindelse med branding ofte kan stå alene, som folk husker og tillægger en værdi – og til tider også en følelse.

Bomærket falder fint i tråd med ordsproget: “et billede siger mere end 1.000 ord”, for blandt de store brands rundt omkring i verden som bruger et bomærke i deres logo, der vil dette grafiske element, være nok til at beskrive både afsender, produkt eller service, værdier, følelser, tilgængelighed og meget mere.

Hvad er et bomærke?

Som beskrevet ovenfor, er bomærket det grafiske symbol der ofte figurerer i et logo. Det giver blikfang, det øger genkendeligheden og det er medvirkende til at skabe et brand – fremfor “bare en virksomhed”.

I nogle tilfælde er bomærket en illustration af det virksomheden laver. Dette ses blandt andet ofte hos håndværksvirksomheder, men det kan også være et abstrakt og unikt symbol, eller et mærke der er lavet ud fra et eller flere bogstaver i navnet.

Hos de store brands, kan bomærket stå alene og stadig vidne om hvem afsenderen er, og modtageren vil ofte tillægge værdier og følelser grundet oplevelser med brandet. Det kan være Apples æble, Nikes swoosh, Adidas striber, Nettos hund, Mærsk’s stjerne m.v.

Jo mere enkelt et bomærke er, jo nemmere forplanter det sig i folks hukommelse.

Bomærkets historie

Bomærket blev oprindeligt ikke opfundet til brug i logoer – historien går langt længere tilbage. Det er gennem tiderne blevet brugt til at illustrere trosretninger (tænk korset), køn (mars og venus symbolerne), ting og elementer, erhverv og meget mere.

I gamle dage var det heller ikke ualmindeligt, at bomærker prydede huse – og derfor er det også blevet kaldt for et ejendomsmærke.

Keltere og vikinger var også flittige til at lave bomærker, som stadig den dag i dag er populære, og som både dengang og nu bliver tillagt dybere mening. Der kan også nævnes runer, våbenskjold m.v.

Eksempler på kendte bomærker

Mange af de store brands har med stor succes brugt bomærker. Fra de meget enkle hos blandt andet Facebook, Mastercard m.v. til de mere komplicerede hos blandt andet Starbucks og Lacoste.

Som det også tydeligt ses, så er de store brands logoer sjældent en illustration af det de laver. Der er ikke den store sammenhæng mellem tøj og Lacostes krokodille. Eller mellem Shells muslingeskal og brændstof. Deres logoer er i stedet designet ud fra andre idéer. Eksempelvis er Nikes logo (the Swoosh) en illustration af bevægelse. Krokodillen blev bomærket hos Lacoste, da grundlæggeren René Lacostes kælenavn var “The Crocodile”.

Eksempler på kendte logoer

Eksempler på kendte logoer

Virksomhedens personlige varemærke

Et bomærke beskrives vel bedst som virksomhedens personlige varemærke. At udvikle dette varemærke, er en spændende proces hvor mange forskellige idéer kan komme på bordet.

Skal man fokusere på at lave et grafisk symbol ud fra forbogstavet/forbogstaverne i virksomhedens navn? Skal man i stedet udarbejde noget ud fra virksomhedens værdier eller særlige kendetegn? Skal det være noget der beskriver produkt eller service, eller noget helt fjerde.

Uanset hvilken vej man går i forhold til bomærke/varemærke, så skal man lige huske at tjekke om det er brugt før. Man skal nemlig helst ikke risikere et sagsanlæg, fordi man mere eller mindre ubevidst er kommet til at benytte en anden virksomheds logo. En logodesigner har som regel godt styr på at søge i diverse databaser, og ikke mindst kan få hjælp til at søge i registrerede varemærker.

Få hjælp til et unikt logo her

Jeg er professionel logodesigner med mere end 15 års erfaring, og hvis ovenstående er lige det du leder efter, så er der masser af eksempler på mine designs af logoer her på hjemmesiden.

Del dette indlæg

Featured image for “Brug WebP i dit webdesign”

Brug WebP i dit webdesign

Er du webdesigner, webmaster eller marketingmedarbejder i en virksomhed, så er du med stor sandsynlighed vant til at arbejde med…

Christian Cortsen

Featured image for “WordPress Theme – det bedste tema til din hjemmeside”

WordPress Theme – det bedste tema til din hjemmeside

Der findes et hav af WordPress themes at vælge imellem, når man står overfor at skulle designe en hjemmeside. I…

Christian Cortsen

Featured image for “Danske logoer”

Danske logoer

Vores lille land rummer en del store virksomheder, og her i dette indlæg kigger jeg lidt nærmere på nogle af…

Christian Cortsen

Se flere indlæg
Gå til forsiden
Vektropol horisontalt logo hvid
(+45) 25 34 27 72
info@vektropol.dk
Vektropol vertikalt logo hvidt
Vektropol er et grafisk bureau beliggende midt på Sjælland. Et bureau der tilbyder grafisk design til virksomheder der er bevidste om deres visuelle fremtoning.
Ydelser

• Logodesign
• Webdesign
• Grafisk design
• Visuel identitet
• Designmanual

Info

• Cases
• Om Vektropol

• Blog
• Privatlivspolitik

Kontakt

Vektropol
Merianhaven 8
4330 Hvalsø

(+45) 25 34 27 72
info@vektropol.dk

© 2023 Vektropol

Google anmeldelser
CVR 31391237
Google anmeldelser

Copyright 2022 | Vektropol

CVR 31391237
Menuen

  • Services
    • Logodesign
    • Webdesign
    • Visuel identitet
    • Designmanual
    • Grafisk design
  • Om
    • Om Vektropol
    • Services
    • Privatlivspolitik
  • Cases
  • Blog
  • Kontakt
Administrer samtykke til cookies
Må jeg servere lækre cookies for dig?
Jeg bruger dem til at optimere din oplevelse, og for at målrette markedsføring.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Vælg forhandler Læs mere om disse formål
Indstillinger
{title} {title} {title}