Bomærke – det der genkendelige, unikke og oftest enkle grafiske symbol, som i mange tilfælde pryder et logo. Det er det symbol som i forbindelse med branding ofte kan stå alene, som folk husker og tillægger en værdi – og til tider også en følelse.
Bomærket falder fint i tråd med ordsproget: “et billede siger mere end 1.000 ord”, for blandt de store brands rundt omkring i verden som bruger et bomærke i deres logo, der vil dette grafiske element, være nok til at beskrive både afsender, produkt eller service, værdier, følelser, tilgængelighed og meget mere.
Hvad er et bomærke?
Som beskrevet ovenfor, er bomærket det grafiske symbol der ofte figurerer i et logo design. Det giver blikfang, det øger genkendeligheden og det er medvirkende til at skabe et brand – fremfor “bare en virksomhed”.
I nogle tilfælde er bomærket en illustration af det virksomheden laver. Dette ses blandt andet ofte hos håndværksvirksomheder, men det kan også være et abstrakt og unikt symbol, eller et mærke der er lavet ud fra et eller flere bogstaver i navnet.
Hos de store brands, kan bomærket stå alene og stadig vidne om hvem afsenderen er, og modtageren vil ofte tillægge værdier og følelser grundet oplevelser med brandet. Det kan være Apples æble, Nikes swoosh, Adidas striber, Nettos hund, Mærsk’s stjerne m.v.
Jo mere enkelt et bomærke er, jo nemmere forplanter det sig i folks hukommelse.
Bomærkets historie
Bomærket blev oprindeligt ikke opfundet til brug i logoer – historien går langt længere tilbage. Det er gennem tiderne blevet brugt til at illustrere trosretninger (tænk korset), køn (mars og venus symbolerne), ting og elementer, erhverv og meget mere.
I gamle dage var det heller ikke ualmindeligt, at bomærker prydede huse – og derfor er det også blevet kaldt for et ejendomsmærke.
Keltere og vikinger var også flittige til at lave symbolik med bomærker, som stadig den dag i dag er populære, og som både dengang og nu bliver tillagt dybere mening. Der kan også nævnes runer, våbenskjold m.v.
Eksempler på kendte bomærker
Mange af de store brands har med stor succes brugt bomærker. Fra de meget enkle hos blandt andet Facebook, Mastercard m.v. til de mere komplicerede hos blandt andet Starbucks og Lacoste.
Som det også tydeligt ses, så er de store brands logoer sjældent en illustration af det de laver. Der er ikke den store sammenhæng mellem tøj og Lacostes krokodille. Eller mellem Shells muslingeskal og brændstof. Deres logoer er i stedet designet ud fra andre idéer. Eksempelvis er Nikes logo (the Swoosh) en illustration af bevægelse. Krokodillen blev bomærket hos Lacoste, da grundlæggeren René Lacostes kælenavn var “The Crocodile”.
Eksempler på kendte logoer
Virksomhedens personlige varemærke
Et bomærke beskrives vel bedst som virksomhedens personlige varemærke. At udvikle dette varemærke, er en spændende proces hvor mange forskellige idéer kan komme på bordet.
Skal man fokusere på at lave et grafisk symbol ud fra forbogstavet/forbogstaverne i virksomhedens navn? Skal man i stedet udarbejde noget ud fra virksomhedens værdier eller særlige kendetegn? Skal det være noget der beskriver produkt eller service, eller noget helt fjerde.
Uanset hvilken vej man går i forhold til bomærke/varemærke, så skal man lige huske at tjekke om det er brugt før. Man skal nemlig helst ikke risikere et sagsanlæg, fordi man mere eller mindre ubevidst er kommet til at benytte en anden virksomheds logo. En logodesigner har som regel godt styr på at søge i diverse databaser, og ikke mindst kan få hjælp til at søge i registrerede varemærker.
Få hjælp til et unikt logo her
Jeg er professionel logodesigner med mere end 15 års erfaring, og hvis ovenstående er lige det du leder efter, så er der masser af eksempler på design af logo her på hjemmesiden.