Engang imellem… ofte… tit… dagligt – ser jeg eksempler på virksomheders design – hvad end det er webdesign, logodesign, tryksager m.v. som skriger til himlen.
Mange mindre virksomheder, er meget fokuserede på at spare penge på diverse udgifter for at maksimere overskuddet, og det giver jo mening, for der skal trods alt smør på brødet.
Jeg ser tit at mindre virksomhedsejere selv har stået for firmalogo, selv har ageret webdesigner, designet brochurer m.v., men ofte er det en skidt investering, det sælger ikke (nok) og det er en yderst kortsigtet strategi, for dårligt design sender et dårligt signal til kunderne – uanset hvor gode intentionerne er. I disse tilfælde er der ikke lavet en visuel identitet, og der er sjældent en rød tråd.
Dårligt design og dårlige signaler øger tvivlen hos de potentielle kunder, og det medvirker direkte til mindre troværdighed og mindre salg.
(Modellen her illustrerer forskellene mellem godt, hurtigt og billigt design.)
Det gode design er din virksomheds ambassadør
Hvis du i din virksomhed er opmærksom på det gode design, det gode produkt, den gode kommunikation, kvalitet, service og alt her imellem, så vil troværdigheden hurtigt vokse, det vil skabe omtale – og heri opstår brandingen af din virksomhed.
I første omgang vil det gode design være din virksomheds ambassadør, for det vil udstråle hvad du selv mener virksomheden og det du tilbyder er værd. Hvis du i stedet satser på hurtigt og billigt design, så vil de potentielle kunder også forvente at produktet eller ydelserne er billige og af tvivlsom kvalitet.
Hvad udstråler din virksomhed?
Uanset om du er nystartet som selvstændig, iværksætter, eller virksomhedsejer med flere ansatte, så har du en formodning eller i hvert fald et ønske/et håb om hvad din virksomhed udstråler.
Er du sikker på at denne formodning, dette ønske/håb står mål med virkeligheden? Har du forhørt dig hos andre? Er du sikker på at dit logo udstråler det rigtige, at din hjemmeside præsenterer din virksomhed godt nok, at budskaberne og designet i dine brochurer rammer de potentielle kunder?
Design tager tid
Design tager tid – og godt design tager mere tid. Selvom et godt færdigt design kan se uhyre enkelt ud, så er det ofte det minimalistiske der tager længst tid at lave. I det gode design er der tænkt over mange ting:
- Form og funktion
- Research og valg af farver (Pantone, RGB, CMYK, HEX)
- Design af grafiske elementer
- De rigtige skrifttyper
- Størrelsesforhold
- Respektafstande
- Og så selvfølgelig de gode idéer der indkapsler virksomhedens DNA.
Det behøver ikke koste en formue
Der findes et hav af digitale og grafiske designere.
Der findes toppen af poppen som har været i branchen i mange år, og som derfor kan “tillade” sig at tage spidsen af en jetjager for deres ydelser – fordi de er et brand i sig selv.
Der findes de helt billige som har taget et lynkursus i Illustrator på YouTube, og som derfor ser en idé i at tjene lidt lommepenge på det.
Og så findes der dem midt imellem, som har styr på håndværket, styr på de gode idéer, er sultne for at hjælpe virksomheder med lækkert design – og hvor priserne er fornuftige for begge parter – og for indsatsen.