Farvernes betydning

Af Christian Cortsen | 07/04/2021

Farvernes betydning er langt større end man går og tror. Brug af farver i hverdagen og ikke mindst i design, kan give os en stemning eller følelse, der kan være afgørende for vores handlinger og valg. 

Når du ser eksempelvis ser reklamer – både digitalt og på tryk, er de valgte farver ikke tilfældige. Vi har efterhånden vænnet os til, at når vi ser en reklameavis hvor priserne er trykt på en gul baggrund, så forbinder vi det med et tilbud – med noget der er billigere end normalt, og det fanger straks vores øjne. Og det er lige det som afsenderen ønsker.

Forskellige farver vækker forskellige følelser i os, og det kan man aktivt bruge i design, for at fange målgruppen. Det er dog vigtigt at pointere, at der aldrig er regler uden undtagelser. Der er også virksomheder der aktivt bruger gult, selvom de ikke nødvendigvis er billige, og der er også banker og investeringsvirksomheder der bruger rød, selvom blå oftere forbindes med virksomheder der hovedsageligt beskæftiger sig med kapital.

Varme farver

Varme farver

Varme farver går fra rød til orange og til gul, og imellem disse findes alle farvevariationerne som disse farver kan skabe. Det er dog kun rød og gul der er primærfarver hvor orange er en sekundær farve.

De varme farver er gode til at udtrykke lykke, entusiasme og passion, men det er også de farver vi nogle gange ser som faresignaler. Eksempelvis bliver rød brugt til at markere stop i trafikken, og vi er også ofte mindre tilbøjelige til at trykke på en rød knap, hvis en grøn er tilstede samtidig. Den gule forbinder vi også – som jeg var inde på tidligere, med noget opmærksomhed – som set ved tilbud, rabatter m.v.

Kolde farver

Kolde farver

De kolde farver går fra grøn til blå og over i lilla. Det er de farver vi ofte forbinder mest med farverne i naturen (grøn beplantning, vand, himmel m.v.).

Kolde farver har ligesom de varme, sine egne fordele. Eksempelvis er grøn det vi forbinder med start, sæt i gang m.v., og har man grønne knapper i forbindelse med sit webdesign, så siger forskningen, at vi er mere tilbøjelige til at klikke på dem.

Blå og lilla (til en vis grad) giver følelser af ro og ikke mindst professionalisme, og det er en af årsagerne til at særligt blå er hyppigt brugt af større virksomheder.

Neutrale farver

Neutrale farver

De neutrale farver er lidt en anden historie mht. farvernes betydning, da de sjældent vækker de helt store følelser i os. Da de er neutrale, gør de sig godt som baggrunde (og ikke mindst i tøj) fordi de nemt kan kombineres med varme eller kolde farver.

Den sorte og hvide farve de hyppigst brugte neutrale farver. Den sorte kan udtrykke noget elegant og ikke mindst styrke, hvor den hvide farve ofte symboliserer noget rent, ærligt og uskyldigt.

Farvernes betydning

Her kigger vi lidt nærmere på de individuelle farvers betydning. En forståelse af hvad de hver især udtrykker, kan ofte være medvirkende til at ramme sin målgruppe mere præcist, men som jeg skrev tidligere, så er der ingen regler uden undtagelser, og brug af farver bestemmes ofte også ud fra tidens trends. Eksempelvis var 80’erne synonym med neonfarver, og den trend har vi i skrivende stund “genopfundet”, men pt. ser det ud som om, at 70’ernes mix af farver bliver den kommende trend.

Rød

Rød er en meget stærk farve, der er synonym med et stort mix af vores følelsesregister; varme, kærlighed, drama, spænding, fare og styrke.

Det er en farve der hvis den bliver brugt rigtigt, kan bruges til at drage opmærksomhed og stimulere, men man skal være påpasselig, for rød forbinder mange også med et stop-signal og i nogle tilfælde vrede.

Hvilke brancher bruger ofte rød: Sport, underholdning, service, udrykning, sikkerhed og sundhed.

Orange

Orange er en farve der bliver opfattet som motiverende, varm, livlig, optimistisk, sjov, kreativ m.v.

Det er en farve der særligt appellerer til unge, og det er en farve der er god at bruge i sit design, hvis man vil fange de unges opmærksomhed. Visse undersøgelser viser dog, at særligt mænd fra 40 års alderen og opefter, gradvist frastødes lettere af farven, så man skal bruge farven med omtanke alt efter målgruppe.

Hvilke brancher bruger ofte orange: Sport, fødevarer/takeaway, kunst og underholdning.

Gul

Jeg har skrevet at gul ofte bliver brugt i forbindelse med gode tilbud m.v., og det er der en helt særlig grund til. Vi bliver nemlig optimistiske når vi ser farven gul. Og hvis vi ser lige det produkt vi ønsker os, flankeret af en gul tilbuds-sticker, så bliver vi optimistiske og er mere tilbøjelige til at købe.

Gul er synonym med solen, og solen giver os energi. Når vi ser gul stimulerer det vores venstre side af hjernen, og her kommer optimismen i spil. Det giver os overskud til hurtige beslutninger, det vækker spontanitet, positivitet og glæde.

Hvilke brancher bruger ofte gul: Ferie og rejser, transport, sport, fødevarer m.v.

Lyserød

Lyserød er en sart farve som til tider er mega trendy, og i andre perioder et nærmest no-go – særligt hvis man vil appellere til begge køn, og ikke kun kvinder.

Det er en farve der symboliserer kærlighed, medfølelse og omsorg, og så er den i nogens øjne umoden. Med andre ord appellerer den ikke altid til alle aldersgrupper og typer i samfundet.

Hvilke brancher bruger ofte lyserød: Skønhed, mode, børn, design m.v.

Blå

Gennem tiderne har blå været den farve, som flest forbinder med tillid. Det er en farve som får os til at slappe af og reducere stress – måske fordi vi forbinder den med hav og himmel.

Som sagt forbinder vi blå med tillid, men det er også en farve man med fordel kan bruge, hvis man vil vække følelser hos målgruppen som; ansvarlighed, loyalitet og ærlighed. Farven er især brugt hos banker og store virksomheder, og så har den meget klare in-your-face blå lige haft en større trend, hvor den var hyppigt brugt blandt designere.

Hvilke brancher bruger ofte blå: Finans, teknologi, sikkerhed m.v.

Grøn

Når vi taler om farvernes betydning, så er grøn en vigtig farve – men… den kan ofte også være svær at bruge i design, da den ikke altid er så moderigtig. De senere år, har en falmet grøn dog været et hit blandt designere.

Grøn er håbets farve siger man, og det kan der være noget om, for grøn er en farve vi forbinder med harmoni, balance, sikkerhed, helbred og stabilitet. Som tidligere nævnt, så er brugere på websites m.v., mere tilbøjelige til at klikke på en grøn knap (end andre farver), og det skyldes at vi siden barns ben er blevet opfostret med, at grøn betyder “gå”, “kør” m.v. Det ligger dybt i os, at farven er lig med en positiv handling.

Hvilke brancher bruger ofte grøn: Landbrug, miljø, non profit m.v.

Violet

Violet er en farve der ofte bliver forvekslet med lilla, men det er de ikke. Violet er en naturlig farve, hvor lilla er en farveblanding (kilde: Wikipedia).

Den violette farve er farven for spiritualitet. Det er en farve man forbinder med selvbevidsthed, sensitivitet, fantasi og mystik – og i nogle sammenhænge også med kvalitet. Farven er ikke så ofte brugt i design, men den har dog haft en revival de senere år, hvor designere har brugt den i passende kontekst.

Hvilke brancher bruger ofte violet: Mentalt helbred, humanitær, skønhed, mode m.v.

Brun

Brun bliver ofte betragtet som en kedelig og ikke særlig moderigtig farve, men ikke desto mindre er det en farve der ofte bliver brugt på tøj – særligt lædervarer.

Den brune farve er jordens farve, og vi forbinder den med stabilitet, og noget naturligt og ærligt. Brun er ikke så ofte brugt i dagens design – undtaget specifikke brancher, men som tidligere nævnt er nogle af 70’ernes tendenser på vej tilbage, så måske farven står foran en revival.

Hvilke brancher bruger ofte brun: Landbrug, fødevarer m.v.

Grå

Grå er mellemting (blanding) mellem sort og hvid, og derfor er farven ofte at opfatte som et kompromis. Det er en meget konservativ farve, og det er sjældent at den påvirker de helt store følelser.

Grå er ofte brugt som baggrund i design, da man nemt kan parre den med alle stærkere farver. Det er en farve der står for neutralitet, noget formelt og praktisk. Ofte kan den opfattes lidt deprimerende hvis farven står alene, og det er vigtigt at man bruger farven rigtigt, da den ellers vil trække energi ud af elementer og humør.

Hvilke brancher bruger ofte grå: Stort set alle brancher – men i kombination med andre farver.

Sort

Man kommer ikke uden om sort, når man taler om farvernes betydning. Man siger at sort går til alt, og det må være en passende beskrivelse. Det er en neutral farve der på trods af det, bliver brugt flittigt.

Det siges at farven sort, ikke rigtig er en farve og det defineres som manglen på farve. Men dog er det en stærk farve som bliver brugt i alt, og det er en farve der symboliserer mystik, styrke, elegance og autoritet – næsten på højde med blå. Sort bliver ofte også brugt til at skabe frygt, men også til at skabe kontrol. Det er et tveægget sværd der kan det hele, og hvis man i design ikke kan bestemme sig for en farve, så kan man altid bruge sort.

Hvilke brancher bruger ofte sort: Absolut alle brancher.


Hvad betyder farver – den korte version

For lige at runde det hele sammen, får du her en kort oversigt over hvad farver betyder.

RØD
kærlighed, styrke, drama, varme, spænding, fare

ORANGE
optimistisk, motiverende, kreativ, varm, livlig, sjov

GUL
glæde, spontanitet, positivitet

LYSERØD
kærlighed, omsorg, medfølelse

BLÅ
ærlighed, ansvarlighed, loyalitet

GRØN
harmoni, balance, sikkerhed, helbred og stabilitet

VIOLET
fantasi, mystik, selvbevidsthed, sensitivitet

BRUN
naturligt, stabilitet, ærligt

GRÅ
praktisk, formelt, neutralt

SORT
autoritet, styrke, elegance, mystik, frygt, kontrol

Farvernes betydning for den enkelte

Selvom ovenstående er den mere eller mindre officielle beskrivelse af farvernes betydning, så kan farverne naturligvis betyde noget andet for den enkelte.

Oplevelser igennem livet kan gøre, at man eksempelvis bliver frastødt af gul, og mennesker der ikke har det bedste mentale helbred, kan for eksempel reagere negativt på meget mørke farver.

Farver der konverterer

Som webdesigner eller grafisk designer, er valg og brugen af farver et håndværk, for sammensætning af de enkelte farver, kan have stor betydning for om man rammer og påvirker målgruppen, på den rigtige måde.

Brug farver med omtanke for hvilke følelser de vækker, men dermed ikke være sagt, at det ikke er okay at bryde reglerne – det kan til tider virke positivt.